Please login or register.
Login with username, password and session length

Techhouse Music Forum

19 May 2012, 22:59:07
News: If you experience any problems, please contact us! We'll get back to you asap.
Pages: [1] 2   Go Down

Author Topic: CD vs Vinyl discussie...  (Read 5731 times)

Offline Jeff

• Forumbeheerder
  • Fanaat
    • C'est moi...

CD vs Vinyl discussie...
« on: 8 July 2005, 12:11:58 »
Op menig fora lopen dit soort discussies hoog op. De oude garde overwegend aanhanger van vinyl en de nieuwe garde toch ook bezig met cd's en daarnaast toch een heleboel die overstappen.

Zelf ben ik begonnen met vinyl en heb zo'n drie keer in mijn leven een cd-speler aangeraakt om mee te draaien. Niet erg veel ervaring dus, maar ik moet eerlijk zijn, zonder ervaring lukt het al makkelijk. Het gaat toch niet veel anders dan met vinyl draaien.

Technisch gezien kan ik het erg waarderen, maar waar ik heel erg bang voor ben is dat het allemaal te makkelijk gaat worden. CD-spelers die zichzelf gelijk zetten aan de beat van de andere cd, en werken met de memorysticks waardoor je nauwelijks nog moeite hoeft te doen om het 'juiste moment' op te zoeken.

Maar wat ik weinig hoor en ik veel zorgwekkender vind aan de ontwikkeling is de originaliteit van platen. Ik heb bijvoorbeeld nog oude plaatjes die nu erg gewild zijn, maar niet meer te krijgen. Dit soort oude toppers die juist verzamelaars hebben, worden natuurlijk onwijs makkelijk om toch te verkrijgen met cd. Even met mp3 branden en klaar. Dat laatste lijkt me een zorgelijke ontwikkeling, want gevolg kan zijn dat alle echt originele platen niet meer origineel blijven.

Maar genoeg geluld... hoe kijken jullie hier tegenaan.. tis al veelbesproken maar ik ben vooral wel eens benieuwd naar toekomstvisies en wat techniek misschien wel eens kan betekenen voor de scene.

Offline Thijs, de Klos

• Junior
  • *

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #1 on: 13 July 2005, 13:17:03 »
Ik heb mezelf een CDspelertje erbijgeplaatst omdat het voor mij nu een stuk gemakkelijker is om eigen werk in een set in te draaien. Heb een paar keer een acetaat laten snijden maar dat is me toch echt te duur en te shitkwaliteit. Ik maak me niet zo een zorgen dat draaien te gemakkelijk wordt.

De goede DJ met potentie zal zichzelf zoiezo moeten bewijzen, DJen is niet alleen afhankelijk van beatmatchen of mixtechnieken. PLatenkeus is ook erg belangrijk, net als image van een DJ mee kan spelen. Als een DJ alleen maar hitjes achter elkaar flanst krijg ie van mij geen respect. Door een CD speler te gebruiken heb je net zo goed veeeel meer mogelijkheden die je kunt benutten als dat de concurentie dat heeft. Trek er juist je voordeel uit en zorg dat je de beste bent. Het is erg hypocriet om te zeggen dat DJen te makkelijk wordt met CD-spelers vind ik. Ga de strijd aan. ZOiezo, vrouwen vinden het veel sexier als je met een grote zwarte schijf in je handen staat als met zo een glimmende flop .

Ach, ik draai omdat ik het leuk vind, niet zozeer omdat ik andere mensen onder de indruk wil laten zijn. EN zeg nou eerlijk, wat is leuker, knopjes draaien, bijsturen, luisteren, pitchen en mixen, of cd1 erin, cd2 erin, en de automix knop aan? Straks krijgen we nog CDJ's met remote control ofzo gehe.

T

Offline braz

• Senior
    • http://www.bramdewinter.nl.tt

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #2 on: 15 July 2005, 14:22:32 »
QUOTE(Thijs @  de Klos,13 Jul 2005, 12:17)
Ik heb mezelf een CDspelertje erbijgeplaatst omdat het voor mij nu een stuk gemakkelijker is om eigen werk in een set in te draaien. Heb een paar keer een acetaat laten snijden maar dat is me toch echt te duur en te shitkwaliteit. Ik maak me niet zo een zorgen dat draaien te gemakkelijk wordt.

De goede DJ met potentie zal zichzelf zoiezo moeten bewijzen, DJen is niet alleen afhankelijk van beatmatchen of mixtechnieken. PLatenkeus is ook erg belangrijk, net als image van een DJ mee kan spelen. Als een DJ alleen maar hitjes achter elkaar flanst krijg ie van mij geen respect. Door een CD speler te gebruiken heb je net zo goed veeeel meer mogelijkheden die je kunt benutten als dat de concurentie dat heeft. Trek er juist je voordeel uit en zorg dat je de beste bent. Het is erg hypocriet om te zeggen dat DJen te makkelijk wordt met CD-spelers vind ik. Ga de strijd aan. ZOiezo, vrouwen vinden het veel sexier als je met een grote zwarte schijf in je handen staat als met zo een glimmende flop .

Ach, ik draai omdat ik het leuk vind, niet zozeer omdat ik andere mensen onder de indruk wil laten zijn. EN zeg nou eerlijk, wat is leuker, knopjes draaien, bijsturen, luisteren, pitchen en mixen, of cd1 erin, cd2 erin, en de automix knop aan? Straks krijgen we nog CDJ's met remote control ofzo gehe.

T
[snapback]5200[/snapback]

tja, een hele oude discussie inderdaad. het is nog altijd de muziek die het belangrijkste is, of dat nu van cd komt of vinyl. En je hoeft niet bang te zijn dat je klassiekers op vinyl minder waard worden omdat het nu op cd zo te branden is. Vergelijk het met boekverzamelaars; die gaan ook altijd voor de eerste druk en niet voor een 15e of een slechte kopie.
En of je nu met TT of CD draait, jezult toch echt zelf moeten pitchen en matchen dus daar zie ik ook geen verschil in. Dat is wat anders als al die software dj's die even op de knop synch drukken en het staat gelijk....dat kan elke mongool. Maar het maakt me niet uit hoe je een (strakke) mix maakt, zolang de twee platen maar bij elkaar passen en allebei goed zijn.......je draait toch voor je publiek? Die zien toch niet wat jij allemaal doet met je handjes; die horen alleen maar het resultaat en dat moet goed zijn.

Offline phaedrus

• Senior
    • http://www.geocities.com/djphaedrus

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #3 on: 19 July 2005, 00:05:37 »
Ik draai alleen met vinyl maar heb niet zo'n moeite met het hele CD gebeuren. De exclusiviteit van bepaalde tracks gaat er inderdaad wel een beetje vanaf, maar aan de andere kant wordt het ook weer een nieuwe sport om onbekende muziek op te sporen die bijvoorbeeld nog helemaal niet is uitgebracht. Ik ben zelf nooit iemand van trucjes en effecten geweest, dus dat aspect zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben. Voor mij staat platenkeus centraal en dat zal volgens mij ook altijd het belangrijkste onderdeel van het dj-en blijven. Ik vind vinyl wel meer charme hebben, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Offline denricco

• Fanaat
    • http://dj.denricco.com

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #4 on: 7 September 2005, 21:31:59 »
heb sinds kort een numark cdx erbij en moet zeggen dat het een geweldig apparaat is. Enige wat er nog aan ontbreekt is een wave-display zodat je kan zien waar de brakes zitten. Voor de rest is het net een draaitafel (zo ziet die er ook uit) en werkt ook precies zo. Het is alleen toch wel gek dat je nu ook opeens cd's moet gaan kopen, terwijl ik hiervoor nooit cd's kocht. Eigenlijk alleen maar vinyl.

Heb 'm erbij gekocht om eindelijk met drie "draaitafels" te kunnen gaan draaien en daarnaast kon ik 'm erg goedkoop op de kop tikken. Hopelijk komen er binnekort nog twee nieuwe draaitafels aan + nieuwe mixer en dan kan het oude spul de deur uit. De cd-speler ga ik denk vooral gebruiken voor samples en nummers die nog niet uit zijn of niet meer te krijgen zijn op vinyl en in de toekomst misschien om eigen producties mee af te spelen

edit: alhoewel ik eigenlijk ook wel weer tegen het illegaal downloaden ben, dus die nummers die nog niet uit zijn wordt dan weer lastig... het wordt er allemaal niet makkelijker op

wel duurder trouwens met cd's en platen draaien

Offline denricco

• Fanaat

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #5 on: 7 September 2005, 21:38:48 »
dat hele gedoe rond cue-points opslaan heb ik ook nog nooit begrepen. Lijkt mij dat iedere plaat die je inmixt keer op keer anders is en je niet altijd dezelfde plaat op hetzelfde moment inmixt. Ik snap in ieder geval niet wat daar dan nog de spanning aan is om elke keer maar weer de plaat bij hetzelfde moment te laten beginnen. Het is misschien een beetje overdreven dit idee, maar waarom zou je 100en cue-points op moeten kunnen slaan? Een paar kan ik nog wel begrijpen om tijdens het mixen te gebruiken maar het fenomeen van je cue-points meenemen naar je gig op een memorykaartje... tja dat snap ik niet.

Offline DJ Vunk

• Fanaat
    • http://www.djvunk.com

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #6 on: 8 September 2005, 10:00:07 »
vet man denricco, ik wist niet dat je een numark cd speler had gekocht.
kun je eens ff een fototje posten?

Zelf sta ik ook wel positief tegenover cds. Ik denk echter dat cd het nooit van de vinyl over kan nemen. Waarom zou je bijvoorbeeld een plaat die je 10 jaar geleden gekocht hebt op cd fikken en hem dan van cd draaien terwijl je hem veel makkelijker van vinyl kan draaien.

Ik vind sets die bijvoorbeeld met alleen cds gemixt zijn, kijk naar een laidback luke erg interessant om naar te luisteren, hoe hij alle features van het apparaat benut.

maar als ik naar een dj kijk hoe hij draait vind ik er geen bal aan als hij alleen maar cds draait, een combinatie van beide vind ik dus het beste!

Offline Taurus

• Junior
  • *

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #7 on: 8 September 2005, 12:27:25 »
Ik draai al sinds 1983 met vinyl en blijf erbij, draai nu met mixvibes waarmee ik d.m.v vinyl timecode platen mp3's kan draaien.
voordeel? geen gesleep meer met platen en heb toch zo'n 10.000 songs bij me op mijn pc.
vinyl never dies!!
www.mixvibes.com

Offline Sunni

• Senior
    • http://www.djsunni.nl

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #8 on: 8 September 2005, 22:22:37 »
Het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit waar iemand mee draait. Wel vind ik het erg slecht als iemand enkel met illegaal verkregen muziek draait en daar vervolgens zelf geld mee verdient...

Offline denricco

• Fanaat

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #9 on: 9 September 2005, 08:15:10 »
QUOTE(DJ Vunk @ 8 Sep 2005, 10:00)
vet man denricco, ik wist niet dat je een numark cd speler had gekocht.
kun je eens ff een fototje posten?

ik zal binnekort eens ff een digitale camera van iemand lenen, kan ik ook gelijk wat foto's maken van m'n nieuwe platenkast + dj-meubel

Offline Jeff

• Forumbeheerder
  • Fanaat
    • C'est moi...

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #10 on: 12 September 2005, 11:26:42 »
QUOTE(Sunni @ 8 Sep 2005, 22:22)
Het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit waar iemand mee draait. Wel vind ik het erg slecht als iemand enkel met illegaal verkregen muziek draait en daar vervolgens zelf geld mee verdient...
[snapback]5273[/snapback]

Helemaal mee eens. Maar uberhaupt vind ik draaien met illegale muziek not so done... Kijk met oude classics heb ik het ook nog wel eens gedaan op een buurtfeest. Normaal zul je me namelijk nooit Boogie Wonderland horen draaien

Maar op een normaal feest vind ik dat je gewoon de platen ook moet hebben. Ook vanuit een respect voor de producer en zeker wanneer je er zelf geld mee verdient. Andere kant is trouwens dat de platen wel steeds duurder worden; dat is ook wel ongehoord eigenlijk.

Ik las laatst ergens dat we in NL per hoofd de meeste muziek kopen en dat de muziek ten opzichte van andere Westerse landen extreem veel kost. Dat klopt natuurlijk van geen kanten. Meer kopen, zou prijzen moeten drukken...

Offline Sunni

• Senior
    • http://www.djsunni.nl

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #11 on: 13 September 2005, 07:54:53 »
Ik draai heel af en toe ook bij mijn studentenvereniging, en dan draai ik dus vooral top40 enzo. Nu hebben we daar wel een grote legale verzameling muziek, maar ik neem toch altijd zelf ook wat dingen mee. Aangezien ik die zooi dan maar één keer draai en bovendien al een berg geld steek in platen voel ik mij niet zo bezwaard om die paar nummers voor die gelegenheid even te downloaden.

Maar op normale feesten is het idd not done.

Offline Jeff

• Forumbeheerder
  • Fanaat
    • C'est moi...

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #12 on: 3 May 2006, 20:26:27 »
Jan wees me laatst op het bestaan van deze site:

www.beatport.com

Aangezien ik zelf niet meer draai, loop ik met dit soort dingen toch wat achter. Maar wat een verschil in prijzen zeg. Niet te geloven. Erg mooie optie, ondanks dat ik toch een vinylliefhebber blijf, is dat je nu wel gewoon 'één kant' van de plaat kunt kopen, als je die andere bagger vindt.

Laatst voor het eerst eens op van die nieuwe pioneer cd-decks gedraaid, maar het is toch wel heel erg makkelijk hoor tegenwoordig. Mocht ik ooit weer beginnen, dan denk ik ook dat ik maar voor cd's moet gaan. Scheelt echt in de kosten, maar goed... een Technics moet er dan toch ook zeker bij :wub:

Offline Jay-P

• Junior
  • *

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #13 on: 4 May 2006, 10:23:18 »
Ik draai sinds een paar maand, naast jaren vinyl gedaan te hebben, ook met CD's...2 x Pioneer CDJ800.
Moddervette dingen moet ik bekennen... :wub: Je mixt superstrak, evt. snel en sjah, het taboe eromheen krimpt ook snel merk ik om me heen... Ik stap daarom nu geheel over...

Sinds vorige week ben ik begonnen met het digitaliseren van mijn vinyl, op die manier hoop ik het legaal te houden. Een deel is namelijk ook gedownload.... :happy:

Offline braz

• Senior
    • http://www.bramdewinter.nl.tt

CD vs Vinyl discussie...
« Reply #14 on: 24 May 2006, 13:44:00 »
Quote from: "Jeff"
Jan wees me laatst op het bestaan van deze site:

www.beatport.nl

Aangezien ik zelf niet meer draai, loop ik met dit soort dingen toch wat achter. Maar wat een verschil in prijzen zeg. Niet te geloven. Erg mooie optie, ondanks dat ik toch een vinylliefhebber blijf, is dat je nu wel gewoon 'één kant' van de plaat kunt kopen, als je die andere bagger vindt.

Laatst voor het eerst eens op van die nieuwe pioneer cd-decks gedraaid, maar het is toch wel heel erg makkelijk hoor tegenwoordig. Mocht ik ooit weer beginnen, dan denk ik ook dat ik maar voor cd's moet gaan. Scheelt echt in de kosten, maar goed... een Technics moet er dan toch ook zeker bij :wub:

let op met het draaien van tracks die je 'zogenaamd' legaal hebt gedowned via dit soort site. dat je er voor betaaldt hebt, betekend nog niet dat je ze in het opnebaar mag gebruiken. Hiervoor moet je per track nog een bijdrage afstaan aan Buma Stemra.....(Buma maffia :mad: )

Pages: [1] 2   Go Up